perjantai 18. joulukuuta 2009

Thaimaahan, ei Thaimaaseen

Vihdoin ja viimein torstai-iltapäivänä hyppäsin rajan yli vievään bussiin neljän Vientianessa vietetyn yön jälkeen. Homma sujui mutkattomasti, passin leimailut rajoilla ja pian saavuimme Nong Khaihin. Suuntasin suoraan juna-asemalle ja ostin lipun yöjunaan. Sänkypaikkoja oli jäljellä vain ilmastoiduissa vaunuissa, joten hinta oli hieman suolainen. Penkit eivät kuitenkaan houkutelleet. Laitoin viestiä Katille ja sovimme tapaamispaikan Bangkokista aamulla. Jälleen yökulkuneuvon aikataulu oli reissaajan kannalta tyhmin mahdollinen: Lähtö kuudelta, perillä kuudelta. Kai sillä palvellaan enemmän töihin kulkevia paikallisia, mutta miulle sopis paremmin lähtö kympiltä ja perillä kympiltä -tahti.

Perjantai-aamuna löysin Katin Khao San Roadin kulmalta, niin kuin olimme sopineet. Kyseinen kadunpätkä on Bangkokin travellerikeskittymän ydin. Aamulla seitsemän aikaan meno oli kuin millä tahansa kadulla, mutta siihen oli kuulemma tulossa muutosta päivän mittaan. Talsimme hotellille jatkamaan unia ja päätimme jättää kaupunkiin tutustumisen myöhemmälle.

Suurkaupungit eivät tällä reissulla ole oikein sytyttäneet ja sama meno jatkui nytkin. Niinpä jatkosuunnitelmat tehtiin pikaisesti ja kahden yön jälkeen vaihdettaisiin maisemaa. Perjantain pyörimme jalkapelillä Banglamphun aluetta ja ihmettelimme edelleen jatkuvia kuninkaan synttärikemuja. Paikalliset pukeutuivat vaaleanpunaisiin paitoihin, koska se symboloi kunnioitusta kuningasta kohtaan. Paitoja oli tarjolla edulliseen parin euron hintaan, mutta jäi vielä ostamatta. Pyörähdimme myös läheisellä iltatorilla, jossa oli myynnissä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kännyköitä, vaatteita, kenkiä, työkaluja, ruokaa, soittimia, käsitöitä, maalauksia, juomaa. Nyrkin kokoiset kaninpoikaset olisivat irronneet noin kolmella eurolla kipale.

Lauantaina kävimme katsastamassa shoppailijan unelmia, eli Bangkokin tavarataloja. Oli aikamoista Amerikan meininkiä! Tavarataloja on pienellä alueella useampia ja ehdimme noin kahdeksan tunnin urakoinnin aikana kiertää niistä kaksi. Kerroksia ja kauppoja on yhdessä pytingissä enemmän kuin Lappeenrannan kauppakeskuksissa yhteensä ja valikoima sen mukainen. Hintataso kuitenkin yllätti ja kaikki merkkitavarat pyörivät Suomen hinnoissa, joten hankinnat jäivät vähiin. Edustettuna on myös uskomaton valikoima erilaisia kahvila- ja ravintolaketjuja, suurin osa Amerikan maalta lähtöisin olevia. Mahboonkrom Centren ylimmästä kerroksesta löytyi myös maailmanluokan leffateatteri ja hinnat olivat noin kymmenyksen Suomen leffahinnoista. Halpaa ko saippua.

Kiireinen kaupunkimeininki sai riittää ja sunnuntaina köröttelimme kaupungin halki kohti eteläistä bussiasemaa ja otimme suunnaksi tarunhohtoisen Pattayan!

1. "Pannaas mennen Pattayalle..."

2. Hyvää ja ihanan lämmintä joulua! Naapurin tontut Hele ja Olli ja Roope ja Mökö

3. Kiva lueskella matkakertomuksia täällä kylmässä Suomessa. Hyvää Joulua toivottelevat Leku, Pirjo, Petra, Hanna ja Sami

4. Kiitoksia jouluntoivotuksista ja hyvää joulua Suomeenkin! Täällä aattopäivä on sujunut rannalla +35 asteessa ja illalla on vuorossa jouluateria. Kinkku on kuulemma rahdattu Suomesta saakka :)

5. luckily i skipped it .. by myself thatäd been hilarious.